Miről ismerhető fel a lelkészi spirituális abúzus?

koleinu-sa-spiritual-abuse

Több történetet olvastam a nemzetközi pazstorálpszichológiai szakirodalomból, illetve én magam is szolgáltam olyan lelkész gyülekezetében, aki pozícióját arra használta, hogy a gyülekezeti tagok lelkiségével visszaélve saját ötletkéit valósítsa meg úgy, hogy az teljesen nyilvánvalóan szembe megy Isten kijelentésével. Olvasmányaim és tapasztalatom összevetéseként alakult ki az alábbi értékelésem, amit szeretnék közreadni.

Az ilyen lelkésznek és az ilyen jellegű gyülekezeti vezetésnek is megvannak a kialakult statikus jelei. Ha ezeket a jeleket észleljük, akkor az a fejünkben piros villogó fényként jelezzen nekünk, hogy az adott lelkész és gyülekezet életében nagyon nagy problémák vannak. Ezt a fajta személyiséget lelki visszaélőnek, vagy spirituális abúzust elkövetőnek nevezzük.

1. jel: A rossz pásztor »igen«-emberekkel veszi magát körül

A valóban isteni módon spirituális beállítódású vezető segít az embereknek onnan, ahol éppen vannak eljutni oda, ahová Isten szeretné. Sajnálatos módon gyakran megtörténik, hogy a lelkészek és a lelki vezetők egyéni tervei szöges ellentétben állnak Isten szándékával és terveivel. Ami gyakran jól és jó ambíciókkal indul, céltévesztő és önző ambíciókon szenved hajótörést. Az ilyen típusú “lelki” vezetők sok embert szeretnének összegyűjteni, nagy mozgalmat szeretnének elindítani és óriási dolgokat akarnak Istenért (?) tenni. Ha valakinek a gyülekezetből valamilyen ötlete, gondolata van a szolgálattal kapcsolatban, akkor azt mondja az ilyen lelkész, hogy ő valami nagyobbra gondolt. A valóságban sokkal inkább arról van tehát szó, hogy olyan dolgot szeretnének tenni, ami a reflektorokat reájuk irányítja. Az ilyen pásztor számára azok, akik kétségbe vonják az elképzeléseiket és a véleményüket, csak akadályozzák “a nagy dolgok” végbemenetelét.

Emiatt hajlamosak az ilyen lelkészek magukat inkább »igen«-emberekkel körülvenni – “bólogatójánosokkal” -, akik mindenre igent mondanak, de legalábbis hallgatnak, amikor ellent kellene mondaniuk. A belső kör, a presbiterek minden döntést támogatni fognak, amit a lelkész hoz meg egy személyben, legyen az bármilyen destruktív vagy nevetséges is.

2. jel: A spirituális abúzust gyakorló vezető elszigeteli a kritikusokat

A szorosan kapcsolódik az előző ponthoz. Nemcsak kizárja a kritikusokat a spirituális abúzust gyakorló személy, hanem el is szigeteli őket. Ennek egyik megnyilvánulási formája, hogy nem beszél velük, levegőnek nézi őket. Mindenesetre ez a fajta vezető nem tudja elviselni azt, hogy a kritikusai léteznek és megbeszélik a dolgokat a háta mögött. Így tehát mindent megtesznek ezek a személyek, hogy elszigeteljék és hiteltelenítsék kritikusaikat. Ilyenkor a vezető hamis és kifejezetten becsületsértő, rágalmazó dolgokat is terjeszt a gyülekezetben az elszigetelt, eltávolított személyekről, miközben magát ártatlannak, tisztának és “lelkinek”, az elszigetelt személyt pedig romlottnak és “testinek” beállítva, aki még a Bibliát sem ismeri. A lelkész szeretné mindenáron azt elérni, hogy követőinek semmi köze ne legyen a kritikusaihoz, és istentelen bűnösökként hiteltelenítse kritikusait.

A szomorú igazság az, hogy a megbélyegzett “kritikusok” gyakran a lelkész szoros bizalmasaként kezdik, de ha egyszer elkezdik megkérdőjelezni a dolgokat, akkor le lesznek vágva. Ahelyett, hogy képesek lennének korlátot szabni a lelkész eszeveszett ambícióinak, félre lesznek tolva és becsületükben is meg lesznek sértve.

3. jel: Az ilyen pásztor a lojalitást értékeli a változatosság helyett

Általában véve kimondható, hogy a spirituálisan egészséges fejlődésű gyülekezetekben a vélemények különbözősége szükségszerű és fontos. A Krisztusban mi mindannyian Isten papjai vagyunk, akiket Isten Lelke tölt be, és egyénileg különböző ajándékokat kapunk a közösség építésére. De a fent említett mérgező személyiségű pásztor számára ez nem elfogadható, szerinte ez nem működhet. A különbözőség szerinte csak nézeteltéréshez, konfliktushoz vezet, ami lelassítja a lendületes haladást, és visszatartja őt grandiózus tervei megvalósításától. Nem kívánja a vélemények változatosságát; lojalitást akar. Vagy bent vagy, vagy kint; vagy mellettem vagy, vagy ellenem. Ha nem vagy benne a dolgokban, akkor hűtlen vagy. Egyébként is szereti hangsúlyozni a hűség fogalmát. Akik lojálisak, azok magas pozíciókra számíthatnak, akik pedig kritikát mondanak, azokat kiközösítik.

A lejtőn való haladás biztos jele, amikor a gyülekezeti vezetésben mindenki és a gyülekezeti tagok nagy része így beszél.

4. jel: A spirituális abúzust gyakorló vezető visszautasítja az elszámoltathatóságot

A rossz pásztor és gyülekezeti vezető nem szereti, irtózik attól, hogy bármely döntéséért kérdőre vonják. Emiatt speciálisan olyan intézkedéseket hoz, úgy kommunikál, hogy ne lehessen őt kérdőre vonni. Ez gyakran olyan szokatlan vezetési struktúrákat eredményez, amelyben a feltételezhetően a lelkészt kérdőre vonni szándékozó személyek nem tudják azt megtenni. A gyülekezetet is általában félrevezetik és sötétben tartják az ilyen lelkészek saját döntéseikkel kapcsolatban (pl. a gyülekezet már csak utólag szerez tudomást bizonyos döntésekről, ha egyáltalán bármit is megtud).

Ilyen lelkész alapvető célja, hogy bármit megtehessen, ami éppen ötletként az eszébe jut.

5. jel: A rossz pásztorok a személyiség erejével vezetnek

Ezt némileg trükkösebben lehet feltárni, és az előbbi pontokkal összefüggésben kell megvizsgálni. A legtöbb rossz pásztor nem látszik rossz pásztornak. Gyakran elbűvölőek (mézes-mázosak), dinamikusak és vannak elképzeléseik. Természetük erőteljes, karizmatikus (de csak profán vezetéselméleti értelemben), képesek inspirálni az embereket, hogy kemény dolgokat tegyenek meg. A személyiség viszont gyakran csak egy álca; fehérre meszelt falú kripta. Első pillantásra olyan prófétának látszanak, akiknek közvetlen kapcsolatuk van Istennel. A valóságban ők olyan csalók, akik nem ismerik az istenfélelmet. Éppen ez a dinamikus személyiség az, ami miatt az emberek gyakran engedik a destruktív spirituális vezetőket túl messzire menni, mivel nem képesek felmérni a lelkész kétféle arcát, és emiatt hosszan tűrnek a gyülekezeti tagok reménykedve sorsuk jobbra fordulásában.

6. jel: A lelki visszaélést végző lelkész visszautasítja azt az elképzelést, hogy bármi rosszul mehet a keze alatt

Szomorú, de a legtöbb lelkész visszautasítja, hogy azt higgye, bármi gond lehet az ő lelki vezetési stílusával, vagy ahogy a dolgokat és ügyeket kezeli. Tartósan igyekeznek fenntartani azt a meggyőződésüket, hogy minden tökéletesen működik. Teszik ezt addig a pontig, amikor minden pillanatok alatt szét nem esik. Még ha zátonyra is futnak valamiben, akkor sem hajlandók azt beismerni és másokkal megbeszélni. Ez a rossz, az esendőség, a gyengeség, a bizonytalanság beismerése lenne. Annak az elismerése lenne, hogy Horribile dictu! nem kizárt, vagyis lehetséges, hogy Isten nem az ő oldalukon áll. Emiatt ők mindig telve vannak kérkedéssel, nagyzolással, színlelt harciassággal, kommunikációs agresszivitással, és állandóan nagy beszédeket tartanak arról, hogy milyen jól is zajlanak a dolgok (de csak miattuk).

Ennek az az eredménye, hogy a dolgok a rosszból a teljes összeomlás rosszabb állapotára váltanak. Sok ember megsérül, az ÚR nevét végighúzzák a sárban, és a mozgalom gyakorlatilag darabjaira hullik (pl. az emberek – különösen a fiatalok – gyorsan távoznak a gyülekezetből). Még akkor is, ha ez nem következik be, ez csak egy formális “dicsőség” felvett sminkje.

Ne toleráld a lelki visszaélést!

Ha azt gyanítod, hogy a lelkészed gyakorolja a spirituális abúzust, ne reméld, hogy a dolgok egyszer majd biztos jobbra fordulnak! Ha egyáltalán, akkor is nagyon ritkán fordul ez elő. Ehelyett beszélj ezekről a dolgokról valakivel a szokásos ismeretségi, gyülekezeti körön kívülről, és kérdezd meg az ő véleményüket is! Oszd meg velük a részleteket is, ideértve az összes “pirossal aláhúzott” jelenséget is. A külső szempont megismerése segítségedre lehet, mert nagyon nehéz mindent megérteni akkor, ha a dolgok kellős közepében vagy.

Ezen felül a rossz pásztorok szinte minden esetben manipulátorok, akik képesek minden tettüket ügyesen megmagyarázni még akkor is, ha az példátlanul felháborító is.

Bármit teszel is, ne tűrd a lelki visszaélést! Sérülést fog okozni neked, kiábrándulttá válsz és úgy fogod érezni magad, mint akit átvertek.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s